sobota, 25 grudnia 2010

Piernikowe ludziki i gwiazdeczki


 Nie;), tym razem to nie będą tradycyjne, kruche pierniczki. W tym roku nie starczyło na nie po prostu czasu... Zamiast nich, w rekompensacie przygotowałam coś innego. Zainspirowały mnie do tego, dwie nabyte w ostatnim czasie, silikonowe formy - pierwsza w formie piernikowych ludzików, druga - eleganckich gwiazdek. Nie mogłam sobie odmówić tej przyjemności i na dwa wieczory przed Wigilią moja kuchnia zamieniła się w "Świąteczną Piekarnie Nietypowych Muffinek", a dzień później warsztat rzemieślniczy, w którym trzeba było te 60 ciastek udekorować=) ale bawiłam się świetnie;)
Oczywiście nazwa "muffiniki" pełni w tym przypadku tylko funkcję pomocniczą, ale właśnie z nimi kojarzą mi się formy silikonowe, więc tak je nazywam;) Przygotowałam ich dwa różne rodzaje. 
Do pierwszego rodzaju zainspirował mnie przepis Nigelli na jej świąteczne, angielskie ciasto. Posłużyłam się kilkoma lekkimi modyfikacjami, no i nie upiekłam go w tortownicy, a w formach na ludziki i gwiazdki, ale wyszły na prawdę (tak jak zresztą Nigella zapewniała) przepyszne. Zapach jeszcze surowego ciasta był zniewalający - sok i skórka z pomarańczy, żurawina, kakao, kawa, korzenne przyprawy - niby nic szczególnego, jednak w połączeniu ... oj słowa nie mogą tego oddać;) Nigella wspomniała, że chciałaby zawrzeć zapach tego ciasta w świecy. W ogóle jej się nie dziwię, bo na prawdę możliwość przypominania sobie tego zapachu byłaby czymś wyjątkowym=)
Drugi rodzaj ciastek był bardziej klasyczny, powstał na bazie prosto piernika z orzechami. To niezbyt skomplikowane, szybkie ciasto bardzo dobrze sprawdziło się w postaci gwiazdek ludzików, piekło się w kilkanaście minut, a świeżość utrzymuje cały czas... Mam nadzieję, że taki pomysł na ozdobne, ale nie kruche, tylko pulchne pierniczki Wam się spodoba=)


Skłądniki na ciasto świąteczne Nigelli:
150g suszonych śliwek (pokrojonych na niezbyt duże kawałki, ja kroiłam każdą na pół)
100g rodzynek
150g suszonej żurawiny
175g masła
3/4 szkl. brązowego cukru
175 ml płynnego miodu
175 ml dość mocnej kawy
1 pomarańcza - skórka i sok
2 łyżki kakao
1 łyżeczka przyprawy do piernika
3 ubite jajka
2 szkl. mąki
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki sody oczyszczonej

Sposób przygotowania:

Do szerokiego garnka wlejcie kawę i miód, dodajcie masło, cukier - rozpuście wszystko. Teraz dorzućcie jeszcze kakao, przyprawę korzenną, skórkę, suszone owoce i wyciśnijcie do tego sok z jednej pomarańczy, wymieszajcie. Doprowadźcie do wrzenia i odstawcie na ok. 30 min. do wystygnięcia. 
Gdy masa będzie już dość chłodna dodajcie mąkę, jajka, proszek do pieczenia i sodę - wszystko wymieszajcie drewnianą łyżką. Tak przygotowanym ciastem napełniajcie silikonowe formy. Jest ono jednak dość gęste i miałam problem z odpowiednim napełnieniem wąskich foremek na ludziki, posłużyłam się więc sosjerką. Nalałam masę do naczynia i z niego, za pomocą dzióbka do sosu napełniałam kolejne kształty - było to spore ułatwienie. Gdy ciasto znalazło się już w odpowiednich miejscach, uderzcie delikatnie formą o blat stołu, by kształty były precyzyjnie wypełnione. 
Pieczcie przez 35 min. w piekarniku rozgrzanym do 150 st. C. 

Ja napełniałam jednocześnie foremkę z ludzikami i z gwiazdkami i piekłam jednocześnie obok siebie. 


Piernik z orzechami 

Składniki:

1 szkl. brązowego cukru
1 szkl. mleka
1 szkl. miodu
100g masła
2 łyżeczki przyprawy do piernika
4 jajka (osobno białka i żółtka)
3 szkl. mąki
1 łyżeczka cynamonu
1 łyżka kakao
1 płaska łyżka sody oczyszczonej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
15 dag pokrojonych orzechów włoskich

Sposób przygotowania:

W sporym garnku zagotujcie masło, miód, przyprawę do piernika i cynamon - ostudźcie przez ok 20 min. 
Ubijcie pianę z białek - zawsze lepiej najpierw ubić pianę, by potem móc tymi samymi mieszadłami przygotowywać masę z udziałem żółtek;)
Do ostudzonej masy maślano-miodowej dodajcie cukier, mleko, kakao, żółtka oraz mąkę z sodą i proszkiem. Wszystko bardzo dokładnie wymieszajcie. Na koniec dodajcie jeszcze pianę z białek oraz orzechy i delikatnie połączcie z piernikową masą. D
Pieczcie prze 15-20 minut w temp. 160 st. C. 









 Smacznego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz